Zahibernowani
11 lipca 2016
Blog
Parę osób pamięta pewnie film Hibernatus. Francuska komedia z Louisem de Funesem w roli głównej z 1969 roku. Główny motyw to znalezienie w bryle lodu zamarzniętego przed sześćdziesięciu laty człowieka. Odmrożony wprowadza spore zamieszanie wśród żyjących krewnych, jako że lekarze postanawiają utrzymać go w przekonaniu, że jest rok 1905.
Takich zamrożonych można spotkać również obecnie. Całkiem spora grupa, której korzenie biznesowe sięgają lat 90. I cały czas tkwią w tamtej epoce. Lata moich doświadczeń doradczych pozwalają na stworzenie głębszego profilu tego segmentu.
- Wybór kategorii, w której działają Zahibernowani, często był zupełnie przypadkowy i niezwiązany z ich pierwotnymi kompetencjami.
- Biznes Zahibernowanych ma mocno scentralizowany model zarządzania, w którym nawet operacyjne decyzje są podejmowane na poziomie zarządu.
- Decyzje strategiczne są podejmowane przede wszystkim intuicyjnie, bądź jako kopia ruchów konkurencji, oczywiście ze sporym opóźnieniem.
- Bardzo często najistotniejsze funkcje w przedsiębiorstwie są obejmowane z klucza rodzinnego bez zachowania minimum kompetencji.
- Zarządzanie funkcją marketingu jest realizowane chaotycznie, absolutnie bez ewaluacji działań w tym zakresie.
- Zahibernowanych cechuje wyjątkowa nieufność względem rynku, dostawców i innych partnerów biznesowych.
- Równie ciężko przyjmują jakiekolwiek zmiany, o innowacjach nie wspominając.
- W łańcuchu wartości kluczowe (wręcz spiżowe) miejsce zajmuje obszar wytwarzania.
- W przypadku pojawiających się problemów są przekonani, że całą winę ponoszą czynniki zewnętrzne jak spisek konkurencji lub chińska inwazja.
- W zasadzie widzą tylko mikrootoczenie firmy, resztę traktując jak inną galaktykę.
- Dość często miewają poczucie, że można przywrócić dawne lata, podobnie jak można odwrócić los na loterii czy rozkład kart w pokera.
- Ostatecznie zaś cechuje Zahibernowanych duży sceptycyzm, wręcz niechęć do kolejnych prób rewitalizacji biznesu – „próbowali już wszystkiego i nic nie zadziałało”.
Ktoś zna podobny profil biznesu ze swojego otoczenia? Często jest ostatni moment, aby taki biznes odmrozić.
Tagi
badania
biznes
BlueFox
brydż
błędy marketingowe
Carpathia
efekt pochodzenia
FMCG
Gdańsk
idea marki
innowacje
insight
komunikacja
konsulting
kryzys
Lubelszczyzna
Lublin
marka
marka miejsca
marka narodowa
Market Focus
marketing
Mazowsze
MŚP
obietnica marki
obserwacje
place branding
Place Brand Trigger
Podkarpacie
polityka
Poznań
produkt markowy
przewaga konkurencyjna
Rzeszów
sport
strategia
Synergia
talenty
tożsamość marki
turystyka
Warmia i Mazury
Warszawa
wdrożenie
zarządzanie
Łódź