Aktywacja marki jak łopata do przyłożenia konsumentowi…Wyniki badania dotyczącego aktywacji marki w polskich organizacjach (Blue Fox)
W Blue Fox przeprowadziliśmy badanie dotyczące procesu aktywacji marki w polskich organizacjach. Wyniki badania bardzo nas zaskoczyły. Aktywacja marki to jedno z najważniejszych działań marketingowych, jakie firma może podjąć w celu budowania świadomości marki i zaangażowania klientów. Aż dziw bierze, że w polskich warunkach to tak niepoukładany proces. Zachęcam do zapoznania się z raportem.
Jeżeli popatrzymy bez różowych okularów na triadę pytań o: częstotliwość działań związanych z aktywacją marki, poziom planowania oraz samą istotę zagadnienia, to możemy dojść do wniosku, że na poziomie przeciętnego przedsiębiorstwa aktywacja marki to wciąż proces nieustabilizowany.
Przecież aż 60% respondentów deklaruje, że prowadzi tego typu działania nieregularnie lub od czasu do czasu. 47% nie planuje ich z wyprzedzeniem, a odpowiedzi na temat rozumienia zagadnienia oscylujące wokół wartości 7, to czysta asekuracja. Wiadomo, że dzwonią, ale nie wiadomo, w którym kościele.
Skuteczność działań aktywujących markę została oceniona przez respondentów na podobnym poziomie co waga tych działań – ponownie w okolicach wartości 7. Neutralnie znaczy nijak, a przecież mówimy o kluczowym zagadnieniu w całym procesie zarządzania marką, którego celem jest budowanie świadomości marki, lojalności i zaangażowania odbiorców czy też ostatecznie generowania sprzedaży.
Eventy marketingowe, doświadczenie klienta czy działania ambientowe i partyzanckie są daleko za promocją sprzedaży. Czy to również nie jest dowód na to, że aktywację marki traktuje się jak łopatę, którą trzeba przyłożyć konsumentowi? Może to teza zbyt daleko idąca, ale z pewnością w kwestiach planowanej i efektywnej aktywacji marki jest jeszcze bardzo dużo do zrobienia.