Jak wdrożyć markę miejsca

Od ponad dekady markę próbują budować nawet bardzo małe gminy. Chyba jednak coś nie działa, bo markowych miejsc w Polsce mamy mniej więcej tyle samo co 20 lat temu. Napisać strategię może prawie każdy. Lepszą lub gorszą. Znacznie trudniej jest wdrożyć założenia, które spowodują, że miasto albo region staną się znane i pożądane. Dla wszystkich, którzy stoją przed takim zadaniem, krótki poradnik. Coś w rodzaju złotych reguł. Mogą się przydać.

Naprawdę wielka idea. Strategie oparte na słabych ideach wywołują słabą motywację do realizacji. Nikt nie chce być częścią przeciętnego wdrożenia. Za to każdy chętnie włączy się w realizację czegoś, co jego osobistemu wysiłkowi nadaje głębszy sens.

Zaufanie mieszkańców. W pierwszym kroku musisz pozyskać koalicjantów dla marki wśród liderów lokalnej opinii i zwykłych mieszkańców. Powinieneś stworzyć przekonanie, że marka jest ważnym aspektem rozwoju. Pozwól wszystkim zrozumieć założenia i nakreśl wizję, która towarzyszy marce. Marka musi dawać autentyczne powody do dumy, a nie tylko przekonanie, że jest powodem do dumy.

Doświadczanie przed komunikacją. Akceptacja marki miejsca odbywa się na poziomie fizycznego kontaktu, interakcji pomiędzy nią a odbiorcą. Miejsce angażuje wszystkie zmysły, więc muszą być one pod kontrolą. Zaplanuj i zarządzaj przestrzenią, w której będzie odbywać się spotkanie odbiorcy z marką. Dopiero w następnym etapie zacznij o tym mówić.

Symbol miejsca. Wybierz lub stwórz to, co będzie naturalnym odwołaniem dla twojej marki. To może być obiekt, wydarzenie lub ich kombinacja. Ważne, aby było powszechnie zrozumiałe i oddawało w kontakcie ważny element tożsamości marki. Pamiętaj o małych reprezentantach symbolu, które można kupić i zabrać do domu.

Wolna przestrzeń do aktywizacji społeczności lokalnej. Marka to żywa istota, który musi być aktywna i się rozwijać. Nie rób wszystkiego sam. Stwórz przestrzeń do tego, aby markę mogli rozwijać wszyscy mieszkańcy. Zorganizuj odpowiednie warunki, nagradzaj i prezentuj z dumą efekty.

Żywe dziedzictwo. Aktywa miejsca, które wybrałeś do kreowania wizerunku marki, nie mogą być pasywne. Kreuj nowe impulsy do interakcji, opowiadaj historie, ożywiaj mity i rytuały, zadbaj, aby odbiorcy mieli nowe okazje do doświadczania.

Osobisty wzorzec. Znajdź na świecie miejsce, które będzie jak starszy brat. Podobne DNA i obietnica, ale dużo bardziej zaawansowany poziom rozwoju. Obserwuj, szukaj inspiracji i omijaj błędy, które wzorzec popełnił. To da ci ciągły napęd do działania.

Trampolina biznesu. Naturalnym wsparciem marek miejsc są lokalne produkty i usługi. Stwórz warunki dla lokalnej przedsiębiorczości, aby poczuła się współtwórcą projektu i widziała w nim element przewagi konkurencyjnej dla swojego biznesu.

Jakość życia. Miejsca to nie tylko marki, ale przestrzenie życia wielu ludzi. W każdą dobrą strategię miejsca musi być wpisana dbałość o jakość życia. Na świecie jest wiele mało spektakularnych miejsc, które jednak są uwielbiane przez ich mieszkańców z powodu wysokiej jakości życia.

Komunikacja z interesariuszami. Ludzie nie zrozumieją tego, co nie jest im zakomunikowane. Klarowna, przejrzysta, otwarta i interesująca komunikacja strategii interesariuszom wewnętrznym i zewnętrznym jest warunkiem wstępnym, żeby wydarzyło się cokolwiek pozytywnego.

Otwartość na modyfikacje. Prawie żaden pomysł nie jest doskonały od startu. Czekając na strategię idealną, niczego nie zrobisz. Trzeba opracować strategię najlepszą z możliwych, wdrożyć ją i poprawiać to, co nie działa.

Lider. Każda żywa strategia ma swojego lidera, championa, kogoś, kto przepycha jej racje każdego dnia i dba o to, żeby się nie zatraciła w codziennych zadaniach. Ta osoba jest pierwszym i ostatnim bastionem strategii.

Get started

If you want to get a free consultation without any obligations, fill in the form below and we'll get in touch with you.